Vjetroturbine u zelenom krajoliku simbol su proizvodnje zelene električne energije. Međutim, ono što se često ne uzima u obzir je da same lopatice rotora turbina nisu zelene. Trenutačno se zbog svojih kompozitnih materijala smatraju nepovratnim.
Materijale sadržane u krilima teško je odvojiti jedan od drugoga ili je to iznimno energetski intenzivno zbog plastike ojačane staklenim vlaknima (GRP), koja djeluje kao neka vrsta ljepila. Kao rezultat toga, odbačene lopatice vjetroturbina često završe na odlagalištima širom svijeta.
Problem recikliranja moglo bi se barem djelomično riješiti. Primjerice, u Austriji se većina vjetroturbina uglavnom rastavlja i prodaje zajedno s lopaticama rotora. One pronalaze drugi život u inozemstvu, gdje nastavljaju proizvoditi čistu električnu energiju, objašnjava Jürgen Schwarz iz Burgenland Energie. “U slučaju sustava koji se ne preprodaju, materijal za rušenje betonskih tornjeva se drobi, a čelik i beton se odvajaju.”
Reciklirani materijal se prerađuje i ponovno koristi, primjerice, za podkonstrukciju staza, pristupnih cesta, novih temelja i tornjeva… Lopatice rotora koriste se i u brojnim projektima ReUse Challengea. Penjalice, svlačionice, stajališta i umjetnička djela već su implementirani. “Sve ostatke lopatica rotora koji se ne mogu reciklirati usitnjavaju specijalizirane tvrtke, obrađuju ih na odgovarajući način i ponovno koriste u industriji, npr. za betonske mješavine ojačane vlaknima”, kaže Schwarz.
Jedan od načina reciklaže koji se trenutno testiraju provodi tvrtka Woschitz Group sa sjedištem u austrijskom Burgenlandu (Gradišću), koja od starih vjetroturbina gradi mostove za biciklističke staze!
Općenito, austrijsku biciklističku mrežu treba proširiti. Cilj je do 2025. udvostručiti udio biciklizma u ukupnom prometu na 13 posto. Osim klimatski prihvatljivije mobilnosti, vožnja bicikla također može smanjiti štetne onečišćivače zraka poput fine prašine i dušikovih oksida.
Pozdravljamo takav projekt!
#rplus #prostorslobode
Izvor: infothek.bmk.gv.at