Nije bilo škole u Hrvatskoj u kojoj u nekom trenutku nije gostovala predstava “Stilske vježbe”! Ako ga nikada nigdje drugdje nije gledao_la, tada se, posebno tijekom devedesetih, svaki osnovnoškolski_a i srednješkolski_a u?enik_ca susreo_la s maestralnim glumcem Perom Kvrgi?em!
“Stilske vježbe” obilježile su Peru Kvrgi?a, ili bolje re?eno Pero Kvrgi?, zajedno s partnericom Lelom Margiti?, obilježio je “Stilske vježbe”. Predstavu koja je bez prestanka, u istom ansamblu, igrala od prvog izvo?enja u sije?nju 1968. godine.
Pero Kvrgi? glumio je po svim ve?im hrvatskim kazalištima, skupinama i festivalima. Godine 1944., kao sedamnaestogodišnjak, pridružio se partizanskim kazališnim skupinama “Ivan Goran Kova?i?” i “August Cesarec”. Od 1950. do 1954. ?lan je ansambla Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, a ve? godinu dana nakon toga pridružuju se novoustrojenoj skupini ?pobunjenika? tadašnjeg HNK-a, odnosno ansamblu zagreba?kog Dramskog kazališta, današnje Gavelle, gdje je djelovao kao gluma?ki prvak. Nakon rada u zagreba?kog Dramskom kazalištu, ponovno se vra?a u HNK Zagreb, u ?ijem anasmblu ostaje do umirovljenja.. Glumio je u ZDK Gavella, Teatar &TD, ZKM, HNK Zagreb, HNK Split, rije?ki HKD teatar, dubrova?ko Kazalište Marin Drži?, Komedija, Kerempuh, Teatar u gostima, Epilog teatar, brijunski Teatar Ulysses, Žar ptica, Bagatella, Dubrova?ke ljetne igre, Splitsko ljeto itd. i s njima je ostvario bezbroj gostovanja. Jednakom lako?om je glumio u klasicima i u suvremenim djelima, a posebno se isticao u cijelom nizu likova iz dramskih djela Marina Drži?a, od Muna iz drame Skup koju 1950. režira Branko Gavella, pa sve do uloga Pometa, Dunda Maroja, Zlatikuma, Arkulina, Negromanta, Staniše, Gulisava Hrvata, itd.
Broj uloga koje je Pero Kvrgi? ostvario tijekom svoje karijere premašuje 190, a me?u njima se može na?i zaista sve – Scapin iz Moli?reovih Scapinovih spletki, Harpagon iz Škrtca, Sganarelle iz Don Juana, Sampognetta iz Pirandellove drame Ve?eras improviziramo, uloga Oca iz Šest osoba traži autora, Mockinpotta iz Weissove drame Patnje gospodina Mockinpotta, Don Zane iz Marinkovi?eve Glorije, Pathelina iz istoimene drame Maître Pierre Pathelin nepoznatog autora, Nemo?nika u preradi Moli?reove drame Umišljeni bolesnik, i to u režiji slavnog Ji?íja Menzela, Nepoznatog u Begovi?evu Pustolovu pred vratima, Perikla u Shakespearovoj istoimenoj drami, Poljskog Židova u Krležinoj drami U logoru, Kir Janju u istoimenoj drami Jovana Sterije Popovi?a, ponovno u režiji Branka Gavelle, te svakako Stilske vježbe Raymonda Queneaua u režiji Tomislava Radi?a, skupa s Lelom Margiti?. Pero Kvrgi? svoje kolumne, tako?er pod imenom “Stilske vježbe”, piše u Vijencu od 2000. do 2002. godine, a knjiga tih kolumni izdana je 2004. Nastupao je i u nizu televizijskih i igranih filmova.
Pero Kvrgi? nagra?en je i nagradom Vladimir Nazor za životno djelo i nagradom Dubravko Dujšin, nagradama Grada Zagreba, Grada Dubrovnika, Sterijinog pozorja, sarajevskih Malih scena, Orlanda, Tita Strozzija, Nagrade kritike, Nagrade hrvatskog glumišta, Nagrade Eleonora Duse, Marula itd. Po?asni je gra?anin grada Kastva. Godine 2006. predsjednik Republike Hrvatske Stjepan Mesi? odlikovao ga je Redom Kneza Branimira s ogrlicom za izniman i dugogodišnji doprinos kulturi Republike Hrvatske, a 2007. godine, dobio je vlastitu zvijezdu u hrvatskoj Ulici slavnih na opatijskoj šetnici Slatini.
Foto: Planet Art
#rplus #rplusvideo #prostorslobode #placeoffreedom