Paola Orlić
Posljednjih 15 godina kao radi kao freelancerica u kulturi, često između dva mjesta; u prolazu ili ‘na pola puta‘. U poslovima između točke A i točke B, što su često Zagreb i Pule, ali i mjesta diljem svijeta, gdje radi na festivalima, učestvuje u radu žirija, na izložbama, koncertima… Putujući često upozna ljude s kojima surađuje, poput velikog Williama Kentridgea kojeg je upoznala u Italiji, nakon njegova gostovanja u Veneciji, kada mu je tijekom zadnjeg izdanja Animafesta priređena izložba u Galeriji Kranjčar. U petak, 10.12.2023. otvorena je u istoj zagrebačkoj galeriji izložba Irme Markulin, Film Stills, koju je Paola kurirala. Nekoliko dana ranije srele smo se u galeriji HDD-a, na otvorenju izložbe grafičkog dizajna Borivoja Dovnikovića Borde, “Svako jutro jedno jaje” (autori i kustosi Veljko Krulčić i Marko Golub) – ujedno autora znaka i logotipa Animafesta Zagreb: svejtskog festivala animiranih filmova; festivala na kojem kustoski i producentski radi od 2015. do danas. Kao kustosica i producentica dugogodišnje bogate karijere i iskustva, jedna je od nas koji smatramo kako je za Hrvatsku, ali i naše županije, gradove važna sveobuhvatna i dugoročna kulturna politika. Isto to Paola želi i za svoj “prvi” grad – Pulu, o čijoj kulturnoj politici često javno iznosi svoje mišljenje, bez obzira na reakcije i posljedice koje može imati slobodnomisleća ženska osoba u kulturi, u ovoj maloj zemlji gdje svi sve znaju, a slobodnomisleće i nezavisne ne cijene.
Paola Orlić (Pula, 1973.), mag. povijesti umjetnosti, kustosica i festivalska producentica.
Autorica je i urednica nekoliko umjetničkih monografija, stručnih studija, elaborata,
scenarija, kontinuirano se bavi kuriranjem velikih međunarodnih grupnih, problemskih i
retrospektivnih izložbi, produkcijom međunarodnih filmskih festivala i organizacijom
domaćih i međunarodnih projekata u kulturi.
U zvanju višeg predavača od 2010. do danas (2023.) radi kao vanjska stručna suradnica-
predavač Study International Training programa (jesenji i proljetni trimestar) pri Sveučilištu za Multilateralnu diplomaciju iz Ženeve. Od 2011. predavačica-stručna suradnica laboratorija FoAM iz Bruxellesa na dugogodišnjem međunarodnom projektu PARN: Physical and Alternate Reality Narratives usklopu kojeg potpisuje ko-autorstvo istoimene publikacije izdane 2012.
Od 2012-2015. radila je kao stručna suradnica Jewish Film Festivala-Festivala tolerancije Zagreb, Motovun film festivala i kazališnog kolektiva Montažstroj. Obnašala je funkciju glavne producentice Međunarodnog festivala fotografije Organ Vida u Zagrebu od 2016-2019. i producentice 25. Festivala „Sa(n)jam knjige u Istri“ 2019. u sklopu kojeg je kurirala kompletan izložbeni program te vodila predstavljanja publikacija vezanih za svoju užu struku. Od 2015. do danas (2023.) u stalnom je angažmanu kao producentica i kustosica izložbenog godišnjeg programa Svjetskog festivala animiranog filma-Animafesta Zagreb, u okviru kojeg kao kustosica potpisuje kompletnu koncepciju, selekciju radova, tekstove i likovni postav grupnih- problemskih i individualnih retrospektivnih izložbi istaknutih međunarodnih i domaćih autora.
Autorica je i urednica umjetničkih fotomonografija „From a Distance”, Icon books 2012.,
„Pula-Grad Interval I Stanari” 2017,; “Pula- Grad Interval II Čuvari” 2018., “Pula Grad
Interval III Pregaoci” 2019. umjetničke trilogije u izdanju Studiolaba 2019., ko-urednica i
autorica i opsežne monografije “50 godina Svjetskog festivala animiranog filma-Animafest
Zagreb” 2022., ko-scenaristica i autorica dugometražnog dokumentarnog filma “Zagreb-
grad animacije” u produkciji HRT i Zagreb filma. Uz redovit posao producentice i kustosice Svjetskog festivala animiranog filma Animafesta-Zagreb kontinuirano djeluje i kao nezavisna kustosica izvan festivalskih formata.
Neki od najznačajnijih problemskih, individualnih ali i retrospektivnih projekata koje je
realizirala i potpisala kao kustosica osim godišnjih “Behind the scenes / iza kulisa”
međunarodnih izložbi koje kurira u kontinuitetu od 2019. izložbe su sljedećih domaćih i
stranih autora postavljene u raznim domaćim i inozemnim galerijama i muzejima:
Sandre Vitaljić (HR) Hassana Abdelghanija (HR), Igora Zirojevića (HR), Esada Ribica (HR), Davida Nikolića (SRB), Artema Alekseeva (DAN), Adolfa Frankla (AU), Andrew Mezwinskog (SAD), ULAY, Stipana Tadića (HR), Roberta Morgana (UK), Einara Baldwina (SAD), Borisa Labbea (ESP), Suzan Pitt (SAD), Jože Suhodolnika (SLO), Diega Bosusca (HR), Art kolektiva Laibach (SLO), Marine Abramović (SAD), Georgesa Schwizgebela (CH), Maje Celija (IT), Elise Andessner (AU), Sarah DeCristoforo (IT), Petre Fohringer (AU), Stefana Mittlbock-Jungwirth-
Fohringera (AU), Otto Saxingera (AU), Lea Schatzla (AU), Vladislava Kneževića (HR), Alena i
Nenada Sinkauza (HR), Maxa Neumanna (GE), Tima Viljakeinena (FIN), Mateja Povšea
(SLO), Davide Toffola (IT), Irme Markulin (GER), Williama Kentridgea (JAR).
Članica je Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika (HZSU), Društva povjesničara
umjetnosti Hrvatske (DPUH) i Udruge likovnih umjetnika primjenjenih umjetnosti
(ULUPUH) te predsjednica savjetodavnog umjetničkog vijeća Galerije Makina u Puli.
Kao selektorica i članica žirija služila po međunarodnim filmskim festivalima (BIAF
Bucheon International Animation Festival u Bucheonu, Koreji; CICAF u Hangzhou, Kini; SIFF
International Film Festivalu u Slemaniju, Kurdistan; Krakow International Film Festival,
Poljska; Piccolo Festival di Animazione, Pordenone, Italija; Encounters film festival, Bristol
UK; Europski festival animiranog filma-Balkanima Beograd, Srbija; Animatorfest, Jagodina,
Srbija; Tuzla film festival, BIH..) te međunarodnim festivalima fotografije kao selektorica
i portfolio review advisor (savjetnica umj. portfelja).
#prostorslobode
Fotografija: Samir Cerić Kovačević