U Galeriji Kranjčar je u 13 sati uz prisustvo autora svečano otvorena izložba Williama Kentridgea Circulus vitiosus. Izložbu čine četiri izloška iz privatne kolegije Lah Contemporary: anamorfna, optički elaborirana AV instalacija čiji je naslov umjetnik derivirao iz ganske poslovice Ono što će doći (već je došlo), crtež velikog formata (213×147 cm) iz serije za talijanski dnevni časopis Il Sole 24 Ore Domenica / Nedjelja u kojem autor svjesno evocira izgled uobičajene nedjeljne stranice dnevnog tiska, animirani crno-bijeli film Povorka sjena iz rane faze Kentridgeova eksperimentiranja s kolažnom animacijom i bakropis iz serije “studija za pričuvnu vojsku i glave” Casspiri puni ljubavi nastale posljednjih godina apartheida u Južnoj Africi.
Animafest Zagreb – utorak
U Kinu SC nakon Svjetske panorame 2 (11 sati) “Kentridgeov utorak” nastavio se u 15:30 retrospektivom majstorovih filmova – 9 radova u izboru Andrijane Ružić donosi pregled karijere obilježene tematizacijom apartheida, autobiografskim inspiracijama, likovima Soha Ecksteina (“biznismena sirova lica”) i Felixa Teitelbauma (sanjivo-melankoličnog umjetnika), ugljenom i kolažom, kao i dijalozima sa samim sobom i varijacijama Mélièsa. Od 17:30 u SC-u slijedi Natjecanje studentskog filma 1 uz razgovor s autorima: Wang Yu (Sprovod u devet), Zhen Li (krzno), Bar Vaknine i Tamarom Sharvit (Zgrada u Ulici Etzel 9), Miriam Fox i Elenom Valeri (Tišina ubija), Marijom Yanko (Vulvina, kraljica ekstaze), Monom Keil (Sok), Yu-Jin Oh i Bosol Kim (Unique Time). Tišina ubija efektnim elipsama, razlijevanjima čvrstih objekata i zvučnim umecima posreduje posljedice prijateljeva samoubojstva na psihu mladog oca Liama, Vulvina, kraljica ekstaze francuske grupe autora fascinantan je film o pohotnoj kraljici koja ne preže ni pred čim kako bi iznova susretala obdarenu Smrt za kojom snažno žudi, Sprovod u devet grupe autora o zamišljajima je triju protagonista koji pohode vrtlarov pogreb, Unique Time punokrvni je južnokorejski kiberpank o nominalno ženskom androidu koji zbog pogreške u generiranju lica postaje zanimljiv fotografkinji u kreativnoj krizi, a Zgrada u Ulici Etzel 9 prikaz je susreta stanara stambene zgrade s palestinskim građevinskim radnikom – poetični, nježni zagovor razbijanja začaranog povijesnog kruga uz pomoć svakodnevne ljudskosti. U 20 sati u VN kratkometražnog filma 2 gostuju Natko Stipaničev (Vrijeme koje dolazi), Naomi van Niekerk (Skalpeli), Varja Jakovljeva (Vanlav), Charlotte Waltert i Saskia von Virag (Sivila). Vrijeme koje dolazi, nastalo uz pomoć AI-ja, slikarski raskošno prikazuje zimske priobalne metamorfoze na podlozi teksta “Du luxe et de l’impuissance” suvremenog francuskog dramatičara Jean-Luca Lagarcea. Skalpeli su pijeskom animirana ispovijest žrtve nasilja s ulica Johannesburga, nadahnuta pjesmom Ronelde Kamfer, a Vanlav je izrazito sinkretični prikaz silovanja privatnog prostora, nasilja općenito te snažnog ženskog i ljigavog muškog principa koji predstavlja cjelovitu fresku moralnog rasapa društva. U tehnici slikanja na staklu Sivila oživljavaju, pak, motive Meinrada Inglina, švicarskog pisca pasatističkih i antimodernističkih nagnuća. U 22 sata posljednji slot u Kinu SC donosi retrospektivu SF-ova iz 70 godina povijesti Zagreb filma: uvodnu riječ održat će Vinko Brešan, a mogu se vidjeti klasici Vukotića, Grgića i Marušića, ali i noviji filmovi Kukića, Pisačića i Belića.

Utorak je prvi od tri festivalska dana u kinu Tuškanac gotovo u potpunosti posvećenih djeci i mladima. Od 9:30 pa sve do popodnevnih sati nižu se programi Natjecanja filmova za djecu i Natjecanja filmova za mlade (3-6 godina u 9:30, 7-10 godina u 11, 11-14 godina u 13, 15+ u 15) uz razgovore s autorima filmova. Gostuju Vjekoslav Živković (Hu Hu i rođendanska zabava), Rika Nakayama (Na svjetlu, u sjeni), Olga Titova (Papučice za zvijezdu), Mirela Ivanković Bielen (Putovanje), Tal Kantor (Žuto svjetlo), Yegane Moghaddam (Naša uniforma), Nikol Mazepina (Noćna mora), Raffaella Delle Donne (savjetnica na filmu Putovanje duše) i Bahram Javahery (Dvije jabuke), a razgovore vode Ivan Pavlović i Višnja Pentić Vukašinović. Izbor iz natjecanja filmova za djecu i mlade (3+) može se u utorak vidjeti i u Narodnom sveučilištu Sesvete u 10 i 11 sati, također sa slobodnim ulazom.

Projekcije u Tuškancu nastavljaju se dugometražnim poljsko-francuskim SF-om Chronopolis Piotra Kamlera (17:30) iz tematskog programa znanstvene fantastike. Neverbalni stop-animirani spektakl iznimne slikovnosti postignute složenim materijalima i sjenom, Chronopolis je filozofska meditacija o prirodi vremena praćena elektronskom glazbom Luca Ferrarija. Dan u Tuškancu završava podjednako spektakularno u 19:30: prvom projekcijom animirane adaptacije šest priča Harukija Murakamija Slijepa vrba, usnula žena Pierrea Földesa. Film nadrealističko oniričke, magijskorealističke logike koja kombinira vizualnu doslovnost i simboličnost važnim se djelom odvija u Murakamiju omiljenim liminalnim prostorima te prikazuje urbano otuđenje, egzistencijalističku tjeskobu, anksioznost i banalnost svakodnevice, ali i humor, eros te potragu za bliskošću. Po uzoru na vlastite predloške Slijepa vrba, usnula žena sklona je referencama na visoku i popularnu kulturu, a odvija se polaganim čitalačkim ritmom kišnog nedjeljnog popodneva uz akustičnu pratnju smooth jazza. Riječ je o najpopularnijem filmu Animafestove pretprodaje ulaznica na koji bi stoga valjalo pohitati dok još ima slobodnih kino-sjedalica.
U Kinu Tuškanac u 21:30 igraju Ratovi jednoroga Alberta Vázqueza, eksplicitni antiratni i environmentalistički crnohumorni film koji korijene zla pronalazi kako u militarizmu i indoktrinaciji kulturnog i vjerskog fašizma, tako i u obiteljskoj patologiji.

U Teatru &TD s radom već u 9:30 počinje jubilarni deseti znanstveni skup o suvremenoj animaciji Animafest Scanner koji će pozvanim predavanjem What Does “Animation” Mean Now? otvoriti dobitnica Nagrade za izniman doprinos proučavanju animiranog filma Suzanne Buchan. Slijede izlaganja o potrebi redefinicije autorske animacije (Mina Sablić Papajić), animatronici (Farzaneh Omidvarnia), animaciji u virtualnom okruženju (Franziska Bruckner i Julian Salhofer), originalnosti i autentičnosti AI-ja (Christopher Holliday), AI-ju u radu na knjizi snimanja (António Manuel Dias Costa Valente) te modularnim, nelinearnim narativnim strukturama (Charalambos Margaritis). Projektori se u &TD-u pale u 17 sati za Natjecanje studentskog filma 3 iz kojega izdvajamo: Domaćicu (r. Ciara Kerr), tušem na papiru uz malo stop animacije ostvareni mjuzikl koji izvanrednim simboličkim transformacijama tematizira nasilje nad ženama i seksualno nasilje u obitelji; Simbiozu (r. Raz Merhav), ambiciozni hibrid glinamacije i 2D-a o vezi afričkog albino dječaka i tronogog teleta – dirljivu, ali istovremeno alegorijsku priču mitološke snage; raskošnu i dinamičnu karikaturalnu mizantropsku grotesku o mladenačkim ljubavima Iznad oblaka (r. Vivien Hárshegyi); duhovitu francusku gay minijaturu lijepih boja i stripovske pojavnosti La Vita Nuova (r. Arthur Sevestre). U 18:30 slijedi Veliko natjecanje kratkometražnog filma 5 s naslovima poput: za Oscara nominiranog Letećeg mornara legendarnih Kanađanki Wendy Tilby i Amande Forbis, umjetničke reinterpretacije nevjerojatnog stvarnog događaja iz 1917; Debitantice Elizabeth Hobbs iz užeg izbora za istu nagradu, adaptacije kratke priče nadrealističke slikarice Leonore Carrington i feminističko-avangardne metafore smještene u visoko društvo 1934. godine; metafilmske Komore sjena (r. Seyoung Ok) – korejske stop animacije fotografija pionira medija Eadwearda Muybridgea na prozirnim akrilnim podlogama; poetskog Proljeća Pernille Kjaer o buđenju prirode, seoske kuće i tijela, ukorijenjenog u narodnoj predaji Jyllanda; iskrene, urnebesne i dirljive autobiografske etide Ethana Barretta Rosemary n. t. (nakon tate) o očinskim dilemama ostvarene stilom “dječjih” voštanih bojica; crnohumornog brazilskog horora Torbica (r. Gabriel Nóbrega, Lucas René) i Mjere Josepha Piercea, rotoskopske adaptacije priče Willa Selfa, halucinantnog djela neobičnih omjera, elipsi i nelinearnog pripovijedanja o ovisničkim iskustvima umjetnika. U 20 sati slot 1 tematskog programa posvećenog SF-u donosi novije kratkometražne filmove zabavljene prvenstveno tehnologijom, kako AI-jem, tako i drugim “softverima” – Sean Buckelew, Mitch McGlocklin, Angélica Restrepo i Robert Seidel neka su od autorskih imena u ovom programu. &TD zatvara vrata projekcijom Svjetske panorame u 22 sata, uz razgovor sa Sofijom Laszlovszky i Zsomborom Benyovszkyjem (Botanica Exotica), Leom Vučkom i Damirom Grbanovićem (Legenda o Zlatorogu), Olivierom Crouferom (Daleki svjetovi), Holly Summerson i Marijom Wrangrasmussen (Život s bolesti). Razgovore vodi Nino Kovačić.

U MM centru prvi ovogodišnji masterclass u 15:30 održat će Michelle i Uri Kranot. Michelle i Uri govorit će o vodećoj platformi za razvoj i produkciju animiranih dokumentaraca Anidox labu kojega su osnivači i glavni instruktori. Potom će na istom mjestu od 17:30 biti predstavljena četiri nova tiskana izdanja: katalog izložbe Od imaginacije do animacije: šest desetljeća Zagreb filma, monografija o Aleksandru Marksu (ur. Maja Cepetić Rogić), katalog izložbe Waiting for Kentridge Paole Bristot i strip-album OHOHO. Knjige predstavlja Nikica Gilić, a gostuje Paola Bristot.
U KIC-u u 12 sati s radom počinje AFN Edu, program mobilnosti i međunarodne suradnje studenata animacije u organizaciji mreže pet najvažnijih festivala srednje i istočne Europe.

#prostorslobode
Fotografije: Animafest Zagreb, Samir Cerić Kovačević